З якими правовими проблемами зустрічаються мешканці громади та як сприяти їх вирішенню – дані дослідження

Утримання житла й комунальні послуги, соціальні виплати та пільги, земельні відносини, медичне обслуговування і захист прав споживачів – такими є найпоширеніші проблеми правового характеру, з якими зустрічаються громадяни, які проживають на території Широківської ОТГ. При цьому чверть жителів зазначають, що у них не виникало жодних правових проблем.

Резюме дослідження

Про це свідчать результати опитування, що проводилось у селах громади протягом липня й серпня 2019 року з метою оцінити загальний рівень потреби населення в отриманні правової допомоги. Участь у анкетуванні загалом взяли більше 400 жителів з усіх старостинських округів громади.

Важливим для розуміння специфіки попиту на правову допомогу є аналіз звернень до різних установ і людей з метою вирішення наявних проблем. Так, майже 38% мешканців зазначають, що вони не мають досвіду подібних звернень. Близько 22% зверталися до поліції, юристів, судових установ, і 16% просили про допомогу знайомих чи родичів.

При цьому 8% респондентів вважають, що проблему неможливо вирішити правовим шляхом, а ще 8% просто не знають, до кого звернутися зі своїм питанням. Таку ж частку в сукупності становлять ті, хто нікуди не звертався, оскільки вважав, що це лише забере зайвий час і кошти, або очікував, що проблема вирішиться сама собою.

Які ж форми отримання правової допомоги цікавлять громадян? Третина мешканців громади хотіли б отримувати правову допомогу шляхом безпосередніх звернень до компетентних осіб в ОТГ або телефонного консультування. Попитом також користуються публікації в ЗМІ з правових питань (24%), інтернет-консультації (18%) та виїзні прийоми юристів (18%).

Переглянути повну презентацію результатів опитування, підготовлену партнерською організацією MLS Group, можна за посиланням.

Що далі?

Попит на безоплатну первинну правову громаду в сільській місцевості є традиційно високим, адже далеко не всі жителі мають можливість виїхати для консультації в місто. На сьогодні в Широківській громаді працює гаряча телефонна лінія, на яку громадяни можуть звертатись зі своїми запитаннями та проблемами, зокрема й правового характеру, але для повноцінного задоволення їхніх потреб у первинній правовій допомозі цього вочевидь недостатньо.

Результати дослідження вже були презентовані під час публічного заходу, участь у якому взяли голова громади Денис Коротенко, депутати сільської ради, старости, активісти місцевих громадських організацій, представниці Головного територіального управління юстиції в Запорізькій області та експерти партнерських юридичних організацій.

Під час обговорення даних опитування окрему увагу приділили подальшому плану дій. Адже інформація, отримана в ході дослідження, стане основою для розробки місцевої програми правової допомоги та визначення найбільш прийнятного варіанту її реалізації.

Свої пропозиції щодо пропонованого плану дій висловив директор Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій і Запорізькій областях Павло Наливайко. Він підкреслив важливість спрямування зусиль спеціалістів саме на захист і відновлення порушених прав громадян, а також порадив доповнити програму просвітницькими заходами для населення. Крім того, під час дискусії спеціалісти наголошували на ролі самих жителів у вирішенні правових питань, адже без їхньої рішучості та реальних, своєвчасних, активних дій жодний юрист не здатний зарадити їхнім проблемам.

Довідково. З квітня 2019 р. Широківська ОТГ бере участь у програмі «Правоспроможна громада», що реалізується за підтримки Програмної ініціативи «Права людини та правосуддя» Міжнародного фонду «Відродження».